آموزش روخوانی و قرائت نماز
کتاب (نماز را درست بخوانیم) تألیف حجت الاسلام نظری، به چاپ چهارم رسید.
...
آشنایی با کتاب
...

رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: هر گاه دیدى مردم به مستحبّات اشتغال دارند، تو به کامل ساختن واجبات بپرداز. (غررالحکم، حدیث 3793)

واجب است که همه‌ی ذکرهاى واجب نماز از قبیل قرائت حمد و سوره و غیر آن‌ها به‌ طور صحیح قرائت شود و اگر نمازگزار کیفیّت صحیح تلفّظ کلمات عربى را نمى‏داند، واجب است که یاد بگیرد... (امام خامنه‌ای - دام ظلّه -: توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 609)

یکی از واجبات نماز، که بین نمازگزاران غریب واقع شده است، مسأله به عربی صحیح خواندن الفاظ و ذکرهای نماز است؛ در حالی‌که یادگیری و عمل به آن، آسان و باعث زینت نماز است.

کتاب (نماز را درست بخوانیم) در راستای غباررویی از این واجب، نوشته شده و اکنون  به لطف الهی، به چاپ چهارم رسیده است.


برخی از ویژگی‌های کتاب

1- نوشته شدن کتاب، بعد از ارزیابی و تصحیحِ قرائتِ تعداد قابل توجّهی از مؤمنان.

2- ایجاد ساختاری منظّم، به گونه‌ای که بعد از بیان اهمیّت موضوع، ابتدا به تصحیح روخوانی کلمات نماز پرداخته و سپس به تصحیح قرائت نماز از جهت تلفّظ حروف و ... می‌پردازد.

3- بیان قواعد صحیح‌خوانی نماز، با روشی ساده، کاربردی و بدون زیاده‌نویسی، «همراه با فتوای مراجع عظام».

4- توجّه به آسیب‌های بحث صحّت قرائت نماز، مانند وسواس و غفلت از حضور قلب.

5- مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفتن این کتاب در چند نهاد نمازی و قرآنی.


دورنمایی از کتاب «نماز را درست بخوانیم»

این کتاب بعد از مباحث مقدماتی در شش فصل کوتاه، 17 درس، و در 96 صفحه رنگی با قطع رقعی، و در سه هزار نسخه به چاپ چهارم رسیده است.

فصل اول: اهمیت موضوع (چرا نماز را به عربی بخوانیم - قرائت صحیح نماز از نگاه مراجع عظام).

فصل دوم: روخوانی کلمات نماز (مروری بر روخوانی کلمات و اذکار نماز -  اشکالات روخوانی کلمات نماز - کشش بیش از حدّ صداهای کوتاه - منظّم و شمرده خواندن اذکار نماز).

فصل سوم: تلفّظ عربی ده حرف ویژه (ح  - ع - ص - ط  -  ذ - ظ - ض - غ - ث - و).

فصل چهارم: رعایت چهار قاعده (مدّ - وقف صحیح - ادغام - قرائت مشهور).

فصل پنجم: احکام قرائت ( یادگیری قرائت صحیح نماز در اسرع وقت - رعایت کشش حرکات کوتاه - تلفّظ حرف «ضاد» به صورت «دال» درشت - رعایت کشش مدّ ضروری (متّصل و لازم) - رعایت عدم انجام وقف به حرکت و وصل به سکون - رعایت ادغام یرملون - نحوه‌ی خواندن کلمات «مالک ، صراط ، کفواً » - قرائت جامع امام جماعت).

فصل ششم: مباحث پایانی (وسواس در قرائت - جسم و روح نماز - تمرین کلی - کارنامه‌ی ارزیابی صحّت قرائت نماز - پرسش نامه جهت برگزاری مسابقه).



رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ (سوره ابراهیم، آیه 40)

پروردگارا: مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا: دعای مرا بپذیر!


پخش و سفارش کتاب

پخش به تمام نقاط کشور: انشارات سه نقطه   09139389478     09127596129


دیگر مراکز پخش:

کرمان: 03432230073          کرمان: 03432524229

سیرجان: 03442236466     بندرعباس: 07633352333


ارتباط با نویسنده: 09139389478    ketabtalabe@chmail.ir

آموزش روخوانی و قرائت نماز


جلد کتاب

کتاب نماز را درست بخوانیم



فهرست کتاب نماز را درست بخوانیم

 



دو کتاب کاربردی، در آموزش قرائت صحیح نماز و روخوانی قرآن کریم

  


[ یکشنبه 96/1/27 ] [ 11:35 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]

چاپ مجدد کتاب

همراه صَرف، سبکی کاربردی در تصریف و تجزیه افعال و اسماء قرآنی و روایی

 

* به لطف حضرت حق و توجّهات خاصّه حضرت صاحب الامر (علیه السلام)، کتاب همراه صَرف (کتاب کار صَرف، سبکی کاربردی تصریف و تجزیه افعال و اسماء قرآنی و روایی) در قطع رحلی منتشر شد.

کتاب همراه صَرف (کتاب کار صَرف ساده، سبکی کاربردی در نوشتن تجزیه و تصریف افعال و اسماء قرآنی و روایی)

* این کتاب یاریگر مناسبی جهت کاربردی کردن هر چه بیشتر قوانین علم صَرف و تجزیه و تصریف افعال و اسماء قرآنی و روایی است.

* استفاده از این کتاب برای صرف آموزان معزز دانشگاه و حوزه های علمیه (که اکنون در برخی مدارس مورد استفاده قرار میگیرد) بویژه همراه کتاب صرف ساده موثر است. ان شاءالله الرحمن.

*پخش به تمام حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور :


انتشارات سه نقطه


09139389478

09127596129


...........................................................................
به کانال تلگرامی کشکول معرفتی عبدالرضا نظری بپیوندید.


@n79_ir


https://telegram.me/abdorrezanazari
 

@abdorrezanazari
........................................................................

 

 


[ یکشنبه 96/1/27 ] [ 11:28 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]


بَلْ هُوَ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ فِی صُدُورِ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا یَجْحَدُ بِآیَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ

ولى این آیات روشنى است که در سینه کسانى که دانش به آنها داده شده جاى دارد. و آیات ما را جز ستمکاران انکار نمى کنند.
(عنکبوت/49)

.......................................................
 
إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ

به یقین در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، نشانه هاى (روشنى) براى خردمندان است.
(آل عمران/190)

الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

(همان) کسانى که خدا را ایستاده و نشسته، و در حالى که بر پهلو خوابیده اند، یاد مى کنند. و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین مى اندیشند. (و مى گویند:) پروردگارا! اینها را بیهوده نیافریده اى. منزّهى تو! ما را از عذاب دوزخ، نگاهدار.
(آل عمران/191)


 

.......................................................

 

وَیَرَى الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِی أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ هُوَ الْحَقَّ وَیَهْدِی إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ

کسانى که به ایشان علم داده شده،مى دانند آنچه از سوى پروردگارت بر تو نازل شده حق است و به راه خداوند توانا و ستوده هدایت مى کند.
(سبأ/6)


.......................................................

 
إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ

به یقین کسانى که کتاب الهى را تلاوت مى کنند و نماز را برپا مى دارند و از آنچه به آنان روزى داده ایم پنهان و آشکار انفاق مى کنند، تجارتى (پرسود و) بى زیان و خالى از کساد را امید دارند.
(فاطر/29)


.......................................................
 
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِی إِلَیْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

و پیش از تو، جز مردانى که به آنها وحى مى کردیم، نفرستادیم. اگر نمى دانید، از آگاهان بپرسید.
(نحل/43)
 
بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ

تا از دلایل روشن و کتب (پیامبران پیشین) آگاه شوید و بر تو نیز، قرآن را نازل کردیم، تا آنچه را که به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى. شاید اندیشه کنند.
(نحل/44)


.......................................................


وَالَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ

و کسانى که از عبادت طاغوت دورى کردند و به سوى خداوند بازگشتند،بشارت از آنِ آنهاست. پس بندگان مرا بشارت ده.
(زمر/17)
 
الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ  أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ  وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ

همان کسانى که سخنان را مى شنوند و از نیکوترین آنها پیروى مى کنند. آنان کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.
(زمر/18)


 
.......................................................


أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ  قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ  إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ

آیا (چنین کسى با ارزش است یا) کسى که در ساعات شب در حال سجده و قیام به عبادت مشغول است و از عذاب آخرت مى ترسدو به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! بگو: «آیا کسانى که مى دانند باکسانى که نمى دانند یکسانند؟! تنها خردمندان متذکر مى شوند»
(زمر/9)


[ شنبه 95/3/22 ] [ 4:51 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]

 

موضوع صوت: سیره عملی علماء و شهداء در احترام به والدین

 

پیشنهاد دانلود

 

دانلود و پخش با کیفیت بالا: با ذکر صلوات از اینجا گوش کرده و دانلود کنید.

 

گلچینی از سخنرانی حجت الاسلام عبدالرضا نظری

 

توضیح: داستانی شگفت انگیز از زندگی شیخ انصاری و امام موسی صدر و شهید علی ماهانی پیرامون احترام به والدین

 

حجم: 4.64 مگابایت

 

مدت: کمتر از ده دقیقه




[ پنج شنبه 95/3/20 ] [ 11:34 صبح ] [ heydarali ] [ نظرات () ]


آموزش روخوانی انس با قرآن


[ چهارشنبه 95/3/19 ] [ 11:17 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]

آموزش قرآن آداب تلاوتآموزش قرآن آداب تلاوتآموزش قرآن آداب تلاوتآموزش قرآن آداب تلاوتانس با قرآن


[ چهارشنبه 95/3/19 ] [ 11:16 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]




مصاحبه با آیت الله سیدکاظم مصطفوی

آیه‌ای که آیت‌الله شدن و رهبری حضرت آقا را رهنمون کرد

معرفی ابعاد شخصیت مقام عظمای ولایت، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای دامت برکاته بر صاحبان قلم و آنهایی که توان معرفی معظم‌له به جامعه را دارند، وظیفه‌ای انکار نشدنی و جبران‌ناپذیری به وجود آورده است که مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) را بر آن داشته است تا سهم کوتاهی از مسئولیت خویش در این راستا را انجام دهد و از اساتید گران‌قدر و سرمایه‌های انقلاب که در این مجتمع فقهی حضور دارند، برای بازخوانی حقایق انقلاب اسلامی و شخصیت مقام معظم رهبری بهره گیرد.

در این گفت‌وگوی کوتاه، با یکی از استادان به نام حوزه علمیه قم و جامعه ­المصطفی‌العالمیه هم‌سخن شدیم تا از روز ارتحال امام خمینی رحمه الله و انتخاب حضرت آقا به عنوان ولی فقیه و جانشین امام راحل یاد کنیم. 

«آیت­ الله سید کاظم مصطفوی»، با اشاره به هدایت قرآنی خود در رهبری پس از امام راحل، اظهار داشت: با توجه به ارادتی که نسبت به امام راحل داشتم، تحت تأثیر قوت روحی و انفاس قدسیه ایشان بودم. این مجذوبیت تا به آنجا بود که در روز ارتحال ایشان تا ساعاتی حالت عادی نداشتم و نتوانستم بر خود مسلط گردم.

* آیه 106 سوره بقره؛ استهدایی که از قرآن گرفتم

وی افزود: در آن ساعات همانند محتضری که در حال جدا شدن روح از بدنش است قرآن را باز کردم و استهداء و طلب هدایتی به قرآن کردم. از یاد نمی‌برم لحظه‌ای که کتاب شریف را گشودم و در ابتدای صفحه، این آیه را مشاهده کردم: مَا نَنسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَلَىَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ. «هر حکمى را نسخ کنیم، یا آن را به [دست‏] فراموشى بسپاریم، بهتر از آن، یا مانندش را مى‌آوریم مگر ندانستى که خدا بر هر چیز تواناست» (آیه 106 سوره بقره)

این استاد درس خارج حوزه، با اشاره به تفاوت برداشت تفسیری و هدایت قرآن، ابراز کرد: بیان راه توسط آیات قرآن، از روش‌های متعددی می‌تواند باشد که جنبه تفسیری و برداشت از آیات نیز راهی برای شناخت مقصود آیات است. اما جنبه هدایت قرآن جدای از جنبه تفسیری آن است که در آیاتی مانند "إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ " بیان شده است.

* وجه آیت­ و خیر شدن حجت‌الاسلام والمسلمین خامنه‌ای؛

آیت‌الله مصطفوی با بیان این که صراحت آیه اشاره شده، هدایت قرآنی برای من بود که آرامش روحی عجیبی نیز برای من به دنبال داشت، ادامه داد: آیه فوق، اشاره به آیت بودن امام خامنه‌ایمدظله العالی، افزون بر آیت بودن امام خمینیرحمه الله داشت که تا آن زمان به "حجت­الاسلام والمسلمین خامنه‌ای" شناخته می‌شدند.

وی تأکید کرد: پس از ساعاتی، این هدایت به واقعیت تبدیل گردید و معظم­له نیز به "آیت‌الله سید علی خامنه‌ای" شناخته شدند و با حکم مجلس خبرگان رهبری وقت به عنوان ولی‌فقیه انتخاب و به جانشینی امام راحل منصوب گشتند و این‌چنین شد که استهداء من از قرآن به واقعیت تبدیل شد.

این پژوهشگر و نویسنده حوزه، با اشاره به دلیل خیر بودن امام خامنه‌ای از امام خمینیرحمه الله، اذعان نمود: اما در مورد وجه بهتر بودن امام خامنه‌ای نیز وقتی این استهدای قرآنی را با یکی از عرفا در میان گذاشتم، وی اشاره به جوان‌تر بودن ایشان نسبت به امام راحل نمود که نشاط بیشتر در رسیدگی به مسئولیت‌ها را نیز در پی دارد.

* 25 سال است که به حضرت آقا یقین دارم؛

وی ادامه داد: اگر در مرحله علم و قطع، احتمال خطا وجود دارد، اما در یقین، حتی جهل مرکب هم راه ندارد. آرامشی که از این یقین برایم حاصل شده، تاکنون که 25 سال از آن رویداد می‌گذرد، ادامه دارد و امیدوارم که خداوند بر عمر بابرکت و توفیقات ایشان بیافزاید.

آیت­الله مصطفوی با بیان این که ولایت فقیه، از لحاظ فقهی، برای همه فقها، محرز و اثبات شده است، گر چه در حدود آن اختلاف نظر دارند، خاطرنشان کرد: فقها، درباره احکام مربوط به امور حکومت و اقامه مذهب و دین اختلافی ندارند، اما برخی همانند امام خمینیرحمه الله، دائره وسیع‌تری درباره مفهوم ولایت فقیه قائلند و برخی نیز اندازه محدودتری را باور دارند.

* ولایت فقیه، در امتداد ولایت خداست

وی اضافه نمود: ولایت نبی، در امتداد ولایت خداوند است، ولایت ائمه هدیعلیهم‌السلام، نیز در ادامه ولایت نبی مکرمصلی الله علیه وآله وسلّم و ولایت فقیه، نیز در ادامه ولایت ائمه معصومینعلیهم‌السلام است که در تسلسل می‌باشد.

این استاد درس خارج حوزه باب حجت کتاب شریف اصول کافی را مورد توجه قرار داد و اذعان نمود: در این باب، جملاتی از معصومینعلیهم‌السلام آمده است که فقها در زمان غیبت، همان ولایت ائمه هدی علیهم‌السلام را دارند که ولایت را منصبی شرعی می‌کند و آن را متفاوت از منصب جعل مردمی قرار می‌دهد.

* ولی‌فقیه، پرتویی از ولایت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف را دارند

وی با ابراز این که هرچند همه فقهای ما می‌توانند به عنوان ولی مردم معرفی گردند، اما این واجبی کفایی است که با اقامه یک فقیه، این وجوب نیز مرتفع می‌شود، تأکید کرد: ولایت فقیه، پرتویی از ولایت امام زمانعجّل الله تعالی فرجه الشریفاست، در نتیجه صلوات برای سلامتی مقام عظمای ولایت، نیز دعا برای استمرار ولایت حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلّم و ائمه هدی علیهم‌السلام می‌شود.


09:31 - دوشنبه 27 مرداد 1393    /    شماره : 52985  






منبع: http://velayat.feqh.miu.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=161&pageid=38115&newsview=52985








[ پنج شنبه 95/1/26 ] [ 11:35 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]

آیا از علامه طباطبایی و آیت الله بروجردی در خصوص مسأله ولایت فقیه مطلبی و یا نظری در این خصوص وجود دارد؟

ولایت فقیه از منظر علامه طباطبائی :
علامه طباطبائی با اشاره به آیاتی که متضمن تکالیف اجتماعی و لزوم اقامه عبادات از سوی مردم است معتقدند که چون افراد در پیدایش اجتماع اثر تکوینی دارند برای اداره آن نیز حق دخالت داشته و خداوند آن اثر تکوینی را در مقام تشریع ضایع نگذارده است.ایشان در این زمینه بحث مبسوطی ارائه نموده و به اکثر آیات مورد استدلال اشاره کرده است وی می نویسد: « نکته‏ای که لازم است در اینجا مورد توجه قرار گیرد این است که عموم آیاتی که متضمن لزوم اقامه عبادات و انجام حج و اجرای حدود و قصاص و نظایر اینها است روی سخن خود را تنها به پیغمبر ننموده بلکه تمام مؤمنین را مخاطب قرار داده و اجرای این امور را از همه آنان خواسته است.
مجموع این آیات چنین استفاده می‏شود که دین یک روش اجتماعی است که خداوند آن را بر عهده مردم قرار داده است و خدا راضی به کفر بندگان خویش نیست، و چنین خواسته است که افراد همه با هم و به طور دسته جمعی اقامه دین کنند، پیدا است که اجتماع چون از افراد تشکیل شده، اداره آن نیز باید به عهده خود آنها بوده باشد، و هیچ فردی در این باره بر دیگری مزیت و تقدم نداشته همه یکسان می‏باشند.خلاصه شئون اجتماعی مخصوص به دسته‏ای خاص نمی‏باشد، و در این موضوع پیغمبر نیز با دیگران مساوی بوده هیچ امتیازی ندارد . علامه طباطبائی در بخش دیگری و در ادامه پاسخ به این سؤال که عهده‏دار اداره اجتماع کیست و سیره او چیست؟ می‏گوید: « در هر صورت باید دانست که بدون اشکال در این زمان که پیامبر (ص) وفات نموده و امام (ع) نیز از دیده پنهان است، امر حکومت‏به دست‏خود مسلمین است، و این وظیفه آنان است که با در نظر گرفتن روش رسول خدا که روش امامت‏بوده است‏حاکمی را انتخاب کنند، و این روش غیر از روش پادشاهی و امپراتوری است، در این موقعیت نباید هیچ حکمی از احکام الهی تغییر کند و این وظیفه همه است که در راه حفظ‏احکام خدا کوشا باشند، و اما درباره حوادث روزمره و پیشآمدهای جزئی همان طور که گفتیم، لازم است که حاکم با مشورت مسلمین درباره آنها تصمیم بگیرد» بنابر این از مجموع آیات متضمن تکالیف اجتماعی مردم چنین نتیجه می‏شود که تشکیل حکومت‏به عنوان مقدمه واجب بر عموم مسلمانان لازم است. به همین خاطر در صورتی که مردم برای انجام تکالیف واجب اجتماعی خویش بخواهند دولت تشکیل دهند حق دارند که فقیه واجد شرایطی را به عنوان حاکم تعیین نمایند.بی‏شک چنین فقیهی علاوه بر مشروعیت مردمی دارای مشروعیت الهی نیز خواهد بود.زیرا منطقی و معقول نیست که مردم به تکالیف اجتماعی از سوی شارع مکلف باشند، اما هیچگونه حق دخالت و اظهار نظر جهت ایجاد مقدمات و فراهم آوردن زمینه‏های انجام آن تکالیف را نداشته باشند.مگر امکان دارد که برای شارع، امری مطلوب باشد و آن را از مردم بخواهد اما مقدمه آن را نخواهد؟ (رجوع شود به: علامه طباطبائی، محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی، ج 4، ص 207-211 .)

ولایت فقیه از دیدگاه آیت الله بروجردی :

آیت‌الله العظمی بروجردی نیز با ارائه دلایل عقلی به اثبات ولایت فقیه می پردازند چنانکه در ضمن بحث از نماز جمعه و مشروعیت آن در عصر غیبت، ابتدا مقبوله عمر بن حنظله و روایت ابی خدیجه را ذکر نموده و با بیان مقدمات عقلی به بررسی ولایت فقیه پرداختند از بررسی مطالب ایشان چنین بدست می آید :
1. تصریح به کفایت دلایل عقلی برای اثبات ولایت فقیه و حدود آن.
2 . در مفاد مقدمات چهارگانه و جامع بودن اسلام و عدم رضایت شارع مقدس به اهمال در احکام.
3 . در اصل ولایت فقیه و انتصاب الهی فقیه عادل برای رسیدگی به کارهای مهمّ عمومی و اجتماعی.
4 . مشروعیت و حقّانیت ولی فقیه از جانب نصب شارع مقدّس است. ( ر.ک : دلایل عقلی ولایت فقیه از نگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی و امام خمینی ، ابوالقاسم مقیمی حاجی ، سایت حوزه )


همچنین از بیانات آیه الله بروجردی(ره) استفاده می‏شود که ایشان‏اختیارات وسیعی برای ولی فقیه قائل است، ترجمه متن گفتار ایشان که‏در چهار مقدمه و نتیجه‏گیری بررسی شده، چنین خلاصه شده است: 1 در جامعه اسلامی اموری است که قطعا از وظایف افراد خارج است،زیرا جزء امور عمومی و اجتماعی است که حفظ نظام بستگی به آن اموردارد; مانند قضاوت، سرپرستی اموال غایبان و نابالغان، حفظ‏انتظامات داخلی کشور، حفاظت از مرزها، فرمان جهاد و دفاع و نظایرآن. 2 اسلام دینی سیاسی اجتماعی است که احکام آن در عبادات خلاصه‏نمی‏شود، بلکه بیش‏تر احکام اسلام در زمینه کشورداری و تنظیم امورجامعه و تامین افراد جامعه است، مانند: حدود، قصاص، دیات و امورمالی که موجب حفظ دولت اسلامی هستند. 3 سیاست و کشورداری و نیز پاسداری از اجتماع انسانی هیچ گاه دراسلام جدای از امور روحانی و شوون اسلامی نبوده است، بلکه زمام این‏امور را شخص پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) خود به دست داشته و اداره‏می‏کردند، و یا به وسیله نائبان و نمایندگان خود که به بلاد اسلامی‏اعزام می‏داشتند به اجرا می‏گذاشتند. 4 از اعتقادات مذهبی ما شیعیان این است که پیامبر اسلام(ص) وامامان معصوم(ع) امت را پس از دوران نبوت و امامت، بی‏سرپرست وبدون زمام‏دار رها نکرده، حتی برای مسایل فردی و جزیی آنان نیزافرادی را از بزرگان اصحاب خود تعیین می‏کردند. این شیوه به گواه‏ قطعی تاریخ، جزء سیره عملی پیشوایان معصوم(ع) حتی در حال حیات‏خودشان بوده است تا چه رسد برای زمان بعد از خودشان (دوران غیبت). پس از توجه به این مقدمات، ناچار افرادی که از طرف امامان‏معصوم(ع) برای مراجعه مردم به آنان در عصر غیبت تعیین شده‏اند،تنها فقیهان عادل جامع الشرایط هستند، زیرا امامان معصوم(ع) فردیا افرادی را منصوب نکرده‏اند، که دیدیم به گواهی عقل و نقل مردوداست، یا افرادی غیر فقیه را منصوب کرده‏اند که این هم به حکم عقل‏باطل است و کسی هم آن را نگفته است، زیرا عقل حکم می‏کند کسی که‏متخصص امور دینی و کارشناس مسائل اسلامی است، برای چنین منصب مهمی‏برگزیده شود، نه غیر متخصص، یا این که فقها را منصوب کرده‏اند که‏در این صورت، مطلوب ثابت می‏شود. کوتاه سخن آن که: مرحوم آیه الله‏العظمی بروجردی(ره) ولایت فقیه را در امور مورد ابتلای مردم از اموربدیهی و روشن شمرده که حتی اثبات آن نیازی به روایت مقبوله «عمربن حنظله‏» ندارد، می‏فرماید: «... و بالجمله کون الفقیه العادل‏منصوبا لمثل تلک الامور المهمه التی یبتلی بها العامه مما لا اشکال‏فیه اجمالا، بعد ما بیناه، و لایحتاج فی اثباته الی مقبوله ابن‏حنظله، غایه الامر کونها ایضا من الشواهد; ... خلاصه آن که نصب فقیه‏عادل برای مثل این امور مهم که مورد نیاز عمومی جامعه است‏با توجه‏به آن چه بیان کردیم دارای هیچ گونه اشکالی نیست، و برای اثبات آن‏نیازی به روایت قابل قبول عمر بن حنظله نمی‏باشد، هرچند می‏توان آن‏را به عنوان یکی از شواهد ذکر کرد.»

 

برای تکمیل بحث پیرامون‏نظریه آیه الله العظمی بروجردی(ره) نظر شما را به فراز زیر نیزجلب می‏کنیم: هنگامی که آیه الله بروجردی (در سال‏های بین 1330 تا1340 شمسی) تصمیم گرفتند در کنار مرقد مطهر حضرت معصومه(س) مسجداعظم را بنا کنند، در مورد زمین این مسجد، به مقبره‏هایی برخوردمی‏شد که باید خراب می‏شد، تا ضمیمه مسجد شود. این مقبره‏ها خریدنی‏نبود، یا ورثه بعضی از صاحبان قبرها مشخص نبود، آقای بروجردی(ره)دستور داد که همه را خراب کنند. مرحوم آیه‏الله شیخ مرتضی حائری(فرزند ارشد آیه الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری) به حضور آقای‏بروجردی رسید، و در این رابطه از ایشان پرسید: «شما برای فقیه چه‏سمتی قائل هستید که دستور به هم زدن این ساختمان‏های قبور رامی‏دهید؟» (منظور ساختمان‏های قبوری بود که ممکن نبود از صاحبانشان‏رضایت گرفت)

آقای بروجردی در پاسخ فرمود: «ما فقیه را در قدرت واختیار، تالی تلو (جانشین بسیار نزدیک) امام معصوم(ع) می‏دانیم.» دستورهای آقای بروجردی(ره) در رابطه با تخریب «حظیره‏القدس‏»بهائیان، و قلع و قمع آن‏ها و بعضی از اقدامات دیگر در مورد«اعدام‏» بعضی از عناصر فاسد و... را نیز می‏توان بیان‏گر وسعت نظرایشان در مورد گستردگی حوزه اختیارات ولایت فقیه دانست. ( منبع:گستردگی اختیارات ولایت فقیه ، حجه‏الاسلام والمسلمین محمد محمدی اشتهاردی، فصلنامه حکومت اسلامی شماره 5)


[ دوشنبه 95/1/23 ] [ 6:30 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]

حجت‌الاسلام نصرالله‌پور در گفت‌وگو با فارس:

دو عامل انحراف انجمن حجتیه/ تفکر حجتیه قائل به دین منهای سیاست است

خبرگزاری فارس: دو عامل انحراف انجمن حجتیه/ تفکر حجتیه قائل به دین منهای سیاست است

خبرگزاری فارس: استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: امروز همان اندیشه‌های حجتیه و بعضاً تندتر و خطرناکتر از آن را در برخی می‌بینیم و حتی برخی ادعای ارتباط با امام زمان (عج) دارند که باید این تفکرات و انحرافات را جدی گرفت.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، انجمن حجتیه در سال 1332 توسط شیخ محمود ذاکرزاده (حلبی) تأسیس شد. مؤسس این گروه انگیزه خود برای تأسیس این انجمن را خوابی می‌داند که در آن، امام زمان(عج) دستور تأسیس چنین گروهی را می‌‌‌دهند! این انجمن اگرچه سه دهه پیش منحل شد اما هنوز تفکرات آن نزد عده‌ای باقیست  و هر از گاهی خبرساز شده است. به منظور آشنایی بیشتر با انجمن حجتیه و اعتقادات آن، گفت‌وگوی مشروحی با حجت‌الاسلام جواد نصرالله پور استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم انجام دادیم.

 

 

 

تأسیس انجمن حجتیه

حجت‌الاسلام نصرالله پور در ابتدای این گفت‌وگو ضمن اشاره به تاریخچه تأسیس انجمن حجتیه اظهار داشت: مؤسس این گروه شیخ محمود ذاکرزاده تولائی معروف به شیخ محمود حلبی است که با کمک چند نفر از تجّار به نام‌های سید رضا، سید محمد حسین عصار، سید حسین سجادی و غلامحسین حاج محمد تقی، انجمن حجتیه را تأسیس کردند.

وی افزود: تاریخ تأسیس این انجمن سال 1332 است و خود شیخ محمد ذاکر در سال 1376 از دنیا رفت.

انگیزه تأسیس انجمن حجتیه یک خواب بود

این نویسنده و پژوهشگر درباره یکی از انگیزه‌های تأسیس انجمن حجتیه بیان داشت: شیخ محمود ذاکر زاده مدعی بود که حضرت مهدی(عج) در خواب به ایشان تشکیل چنین گروهی را امر کرده است!

انجمن حجتیه با فرقه بهائیت مبارزه کرد

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: یکی از انحرافاتی که در بحث مهدویت به وسیله دشمنان ایجاد شد، تأسیس بابیت و سپس بهائیت بود که به نوعی به دنبال ضربه زدن به اعتقادات مردم بودند.

نصرالله پور ادامه داد: در زمان طاغوت، علما و روحانیون از جمله مرحوم آیت الله بروجردی و بسیاری دیگر، علیه این انحرافات فعالیت می‌کردند که در همان زمان هم انجمن حجتیه به انگیزه مبارزه با فرقه بهائیت در سال 1335 وارد این عرصه شد.

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اظهار داشت: اعضای انجمن حجتیه افکار و عقاید خاصی داشتند مثلا بهائیت را دشمن اصلی می‌دانستند. در این رابطه، شیخ محمود حلبی می‌گفت: امروز امام زمان (عج) از کسی جز این خدمت را نمی‌پذیرد و چیزی جز این انتظار ندارد، به خدا قسم امروز تکلیف شرعی و دینی همه ما این است که با بهائیت مبارزه کنیم.

وی ادامه داد: در تبصره 2 از ماده دوم اساسنامه انجمن تصریح شده است انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد کرد و مسئولیت هر نوع دخالتی را در زمینه‌های سیاسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گیرد به عهده نمی‌گیرد.

به نظر حجتیه‌ای‌ها، اسلام دین عبادت است نه سیاست

 نصرالله پور با بیان اینکه هر کس از افراد عضو انجمن به طرف امور سیاسی می‌رفت بلافاصله او را اخراج می‌کردند، ابراز داشت: به اعتقاد آنها اسلام فقط دین عبادت است و دخالت در سیاست زیبنده علماء و پیشوایان دینی نیست.

به نظر انجمن، فقط وظیفه داریم دین خود را حفظ کنیم!

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ابراز داشت: شیخ محمود حلبی می‌گفت شیعه می‌گوید در عصر غیبت امام زمان(عج) جهاد نیست چون حاکم اسلامی که باید معصوم باشد ظاهر نیست و ما فقط وظیفه داریم دین خود را حفظ کنیم و تکالیف شرعی خود را انجام دهیم و به شبهات منکران جواب بدهیم و دیگر هیچ وظیفه‌ای نداریم.

به نظر انجمن، کسی که فلسفه می‌خواند از عدالت ساقط است

نصرالله پور ادامه داد: از جمله افکار این گروه این است که معتقدند فلسفه نوعی بدعت است و کسی که فلسفه درس می‌دهد یا می‌خواند از عدالت ساقط است.

افکار اعضای انجمن حجتیه مغایر با انقلاب اسلامی بود

نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی، مواضع انجمن حجتیه را مغایر با انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: اعضای انجمن با توجه به اعتقادات و افکار خاصی که داشتند هرگز با انقلاب اسلامی رابطه بر قرار نکردند. چون اساساً آنها هر گونه قیام و انقلاب قبل از ظهور امام زمان (ع) را خلاف می‌دانستند و مبارزه سیاسی را ممنوع اعلام کرده بودند و به اعضا گفته بودند اگر کسی می‌خواهد در تظاهرات و کارهای سیاسی شرکت کند باید از انجمن کناره‌گیری کند.

استاد مرکز آموزش سپاه قم اظهار داشت: به خاطر این اعتقادات سیاسی بود که بعضی از اعضا انجمن که مقلد امام خمینی (ره) بودند از انجمن کناره گیری کردند و حتی در مقابل افکار آن موضع گرفتند.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که این گروه به صراحت در مقابل فرمایش‌های امام خمینی(ره) ایستادگی کردند برپایی جشن‌های نیمه شعبان در سال 1357 بود. در حالی که حضرت امام به خاطر مصیبت شهدای نهضت اسلامی، مردم را به عزای عمومی و برگزاری نکردن جشن نیمه شعبان دعوت کردند اما انجمن حجتیه در مقابل حضرت امام (ره) جشن برگزار کردند.

دو عامل انحراف انجمن حجتیه

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اظهار داشت: مهمترین عوامل انحراف در انجمن دو چیز بود؛ افتادن در تحلیل‌های غلط و انحرافی، و عامل دوم که باعث انحراف در افکار انجمن شد نگاه جزئی بود.

وی توضیح داد: وقتی که ما می‌خواهیم در مورد یک مسئله دینی اظهار نظر کنیم باید همه آیات و روایات را بررسی کنیم و رابطه آن موضوع با مسائل دیگر دینی را بررسی کنیم اما مشکل اعضای حجتیه این بود که یکی دو روایت را می‌گرفتند و با توجه به همان، نظر می‌‌دادند.

انجمن حجتیه مبارزه با فساد را خلاف مسأله ظهور می‌دانست

نصرالله پور با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) ابراز داشت: در روایتی پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: مهدی موعود زمانی ظهور می‌کند که جهان پر از ظلم و جور شده باشد و بر اساس این روایت، این گروه می‌گویند ما باید در مقابل ظلم و فساد سکوت کنیم و بعضی حتی فراتر می‌روند و می‌گویند باید به ظلم و فساد دامن بزنیم و هر گونه حرکت اصلاحی یا انقلاب مذهبی خلاف مسأله ظهور است.

انجمن حجتیه باید روایات مختلف را بررسی می‌کرد

حجت‌الاسلام نصرالله پور گفت: اینها اگر روایات دیگر و آیات قرآن را بررسی می‌کردند متوجه می‌شدند که یک روی سکه آخرالزمان، ظلم است و روی دیگر آن، تربیت انسان‌های صالح برای یاری امام زمان(عج) است و صدها روایت در رابطه با نقش ایرانیان و شیعیان در ظهور آمده است و باید 313 نفر یاران خاص حضرت، میلیون‌ها یاور عام حضرت در همین جامعه تربیت شوند و این‌ها با نظرات متحجرانه انجمن‌ها نمی‌سازد.

امام خمینی (ره) انجمن حجتیه را مذمت کرد

حجت‌الاسلام نصرالله پور با اشاره به عاقبت انجمن حجتیه ابراز داشت: در 21 تیر ماه سال 1362 حضرت امام خمینی نسبت به تفکر و فعالیت‌های انجمن حجتیه تذکراتی دادند. این تذکرها بدون نام بردن از انجمن حجتیه صورت گرفت اما افکار عمومی، کاملا متوجه منظور امام خمینی(ره) شده بود. انجمن حجتیه در اول مرداد 1362 بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد و اعلام کرد که چون احساس می‌کنیم روی سخنان حضرت امام (ره) با ماست، انحلال انجمن را اعلام می‌‌کنیم.

تفکر انجمن حجتیه در زمان حاضر

این نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی گفت: امروز همان اندیشه‌های حجتیه و حتی تندتر و خطرناکتر از آن را در برخی می‌بینیم و حتی برخی ادعای ارتباط با امام زمان (عج) دارند که باید این تفکرات و انحرافات را جدی گرفت.


[ دوشنبه 95/1/23 ] [ 6:19 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]


انجمن حجتیه و عقایدشان





مقدمه:
در زمان پهلوی بالاخص پهلوی دوم بهائیت رشد بسیار داشت و فرصتی پیدا کرد تا جمعیت خود را سه برابر کند و در دستگاه دولتی و شاه نفوذ فراوان بکند. رییس رادیو تلویزیون وقت دکتر شاه قلی، وزیر بهداری، وزیر آموزش و پرورش و... هویدا نخست وزیر و بسیاری دیگر بهایی بودند و به سفارش اربابان و شاه در همة امور دخالت داشتند.
در میان ملت، روحانیت و مذهبیون کشور به مقابله با بهائیت پرداختند از جمله آقای فلسفی (خطیب معروف) با اجازه حضرت آیت الله بروجردی علیه بهائیت شروع به سخنرانی می کند و حتی از رادیو پخش می شود (سخنرانی ایشان چنان تأثیر می گذارد که تیمسار باتمانقلیچ رییس ستاد ارتش کلنگی را بر روی شانه اش گذاشت و به سوی مرکز بهائیت در تهران حرکت کرد و آن جا را تصرف و سپس تخریب کرد). علماء نیز از جمله امام خمینی(ره)، پس از فوت آیت الله بروجردی به صورت فعال از سال 1340 شمسی با مشارکت فعال در اعتراض علیه لایحه انجمن ولایتی و ایالتی در صحنه حضور پیدا کرد و در مواقع مختلف برای آگاهی دادن مردم علیه بهائیان اقدام نمودند، از دیگر معترضین بهائیت در کشور، مرحوم شیخ محمود (ذاکر زاده) تولایی معروف به شیخ محمود حلبی بود. او از اعضای فعال انجمن تبلیغات اسلامی مشهد بود و مأموریت یافت دربارة فرقه بهائیت تحقیق کند. ایشان در سال 1335 اقدام به تشکیل انجمن خیریه حجتیه مهدویه کرد و برخی دو علت برای تأسیس آن عنوان کرده اند: 1. دوست و همکار حلبی به نام سید عباس علوی که همراه او مأمور برای تحقیق در مورد بهائیت مورد شده بود، جذب بهائیت شده و از مبلغان آنان گشت؛ 2. مرحوم حلبی در سال 32 مدعی بود که امام زمان ـ علیه السّلام ـ به او امر فرمودند که گروهی را برای مبارزه با بهائیت تشکیل بدهد.
هدف از تشکیل انجمن اصلی ترین و عمده ترین هدف، فعالیت های فرهنگی برای پیشگیری از تبلیغ و ترویج بهائیت و منزوی نمودن بهائیان در جامعه و دعوت به دین مبین اسلام بود.

کارگردانان انجمن
الف. شیخ محمود ذاکر زادة تولایی معروف به شیخ محمود حلبی؛ ب. سید رضا آل رسول؛ ج. سید محمد حسین عصار؛ د. سید حسین سجادی؛ هـ . غلام حسین حاج محمد تقی تاجر.
عمده ترین نیروهای انجمن معلمان و افراد باسواد بودند به علت حساسیت رژیم شاه، روحانیون کمی در این انجمن حضور داشتند و یا این که چون مرحوم حلبی مخالف سرسخت فلسفه بود اعضای انجمن را از غیر روحانی انتخاب می کرد.
انجمن از بعد تشکیلات تمام دوره های آموزشی خود را که شامل 4 دوره مقدماتی و یک دوره نهایی می شد بر مبنای بهائیت برنامه ریزی کرده بود: [1]. تاریخچه تشکیل بهائیه و بابیه؛ [2]. قائمیه و رد اشکالات در مورد حضرت مهدی (عج)؛[3]. خاتمیت و رد اشکالات در مورد خاتمیت دین اسلام؛[4]. ردّیه بر اصول 12 گانه بهائیه و به اصطلاح خودشان منشور بهائیت. در پایان هم دوره ای ویژه مدرسین بود.

افکار و عقاید انجمن
1. با توجه به تبصره 2 از ماده دوم که در سال 1335 تدوین و تصویب شد به هیچ وجه انجمن در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت چون که دخالت در سیاست زیبنده پیشوایان دینی نیست.


2. مرحوم حلبی تأکید می کرد که دشمن اصلی اسلام بهائیت است. و امروز تکلیف شرعی و دینی همه ما آن است که با بهائیت مبارزه کنیم.2


3. قبل از امام زمان (عج) هر پرچمی که بلند شود در ضلالت است و به شکست می انجامد (تمسک به روایات رأیت) باید منتظر بود تا خود حضرت بیایند.


4. تشکیل حکومت خالص در زمان امام مهدی (عج) است: استناد به روایت امام صادق ـ علیه السّلام ـ که می فرماید: "ما خرج و لا یخرج منا اهل البیت الی قیام قائمنا احد لیدفع ظلما او ینعش حقا الا اصطلمة البلیة و کان قیامه زیادة فی مکر و هنا و شیعتنا".3


5. باید گناه و ستم و معصیت به اوج خود برسد تا زمینه قیام آن حضرت فراهم شود و حضرت بیایند.


6. جهاد در دوران غیبت معنا ندارد، گفتار مرحوم حلبی: شیعه می گوید در عصر غیبت امام زمان (عج) جهاد نیست چرا و پاسخ می دهد چون که حاکم اسلامی باید معصوم باشد مصداق پیدا نکرده است.4


7. تقیه را در مقابل مبارزه قرار می دادند و معتقد بودند که مبارزه هدر دادن نیروهاست. [5]


8. در عصر غیبت تمام مسئولیتها و وظایف یک انسان مسلمان، انتظار است و ندیدن امام معصوم از بزرگترین مصیبت هاست .


9. بهایی ها وجود امام زمان (عج) را منکرند، انجمنی ها آثار وجودی حضرت را نفی می کنند. [6]


10. یکی دیگر از برخوردها و روش های انجمن که پس از پیروزی انقلاب و حتی هم اکنون به آن دامن می زنند بحث اختلاف شیعه و سنی است.[7]


11. فلسفه را نوعی بدعت و ورود فلسفه یونان را به اسلام از طرح های استعماری می دانند. [8]
12. هر گونه مبارزه با استعمار و استبداد نه تنها سودی ندارد بلکه مایه نیرومندی وپیشرفت بهائیها خواهد و پیوسته این اندیشه را پراکنده می ساختند که مبارزه با زورمندان و قدرت های جهانی ویژه حضرت مهدی (عج) است [9] و قرآن با صدای رسا اعلام می دارد که خود را به دست خویش هلاک نکنید. و لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه.


13. خود را از علما و فقها، اسلام شناستر، آگاه تر، عالم تر و دلسوزتر برای اسلام می دانستند. [10]


14. رهبر و ولی و حاکم جامعه فقط باید معصوم باشد، عدالت تنها کافی نیست، عصمت هم می خواهد. [11]
16. اصول سه گانه: 1. خودداری از تعرض به شاه؛ 2. خودداری از تعرض به آمریکا و اسراییل؛ 3. خودداری از تعرض به مسایل سیاسی.

روش برخورد شاه با انجمن
حکومت از آنها حمایت می کرد زیرا از یک سو کاری به سیاست نداشتند و خطری برای رژیم به حساب نمی آمدند و از طرفی نیز می توانستند بستری برای مبارزه با رشد کمونیسم باشند.[12]
مرحوم حلبی می گفت شاه از همه سلاطین قبلی با عفت تر است[13] و در سال 1357 که مردم فوج فوج در خون خویش غوطه ور بودند انگشتری را که روی سطح آن نوشته بود یدالله فوق ایدیهم برای سلامت شاه ارسال کرد.[14]

امام و انجمن حجتیه
امام خمینی(ره) در خواست اجازه مصرف سهم امام را در انجمن در 28 دیماه 1349 برابر شعبان 1390 می دهند ولی در سال 1351 این اجازه را لغو می کند. و امام پس از انقلاب آیت الله خزعلی که برای تهیه گزارش و تکمیل اطلاعات خودشان درباره انجمن به امام مراجعه کرد و امام ایشان را برای نظارت جهت تهیه گزارش بر این گروه تعیین کردند تا انجمن را زیر نظر گرفته وگزارش فعالیت های آن را به امام تقدیم نماید. انجمن نیز اقدام به چاپ و تکثیر سخنرانی های آیت الله خزعلی در تأیید خود نموده و کوشید وانمود کند که امام و نماینده ایشان هوادار انجمن است و امام این نظارت را در 12 رمضان 60 شمسی لغو می کند و به آقای خزعلی می فرمایند شما دیگر در رابطه با آنها ارتباطی نداشته باشید.[15]

و امّا جواب از عقاید انجمن حجتیه
1. عدم مداخله در امور سیاسی:
دخالت نکردن در سیاست به این معنا بود که در مقابل شاه و رژیم او ساکت باشد و در حالی که امام تقیه را حرام کرده بودند.
2. بزرگ نمایی بهائیت و تکلیف فقط مبارزه با بهائیت است:
علت قوت و پرورش بهائیت، شاه و رژیم اسراییل و آمریکا بود اگر شاه از بین می رفت بهائیت هم از بین می رفت، پس باید مبارزه با شاه می شد تا با رفت علت، معلول هم از بین برود.
3. قبل از امام زمان (عج) هر پرچمی بلند شود در ضلالت است و به شکست می انجامد مراد پرچمی است که به نام امام مهدی و با ادعای مهدویت برپا گردد نه هر پرچمی که برای برطرف کردن ظلم و جور برپا شود.
4. باید گناه و ستم و معصیت زیاد بشود تا امام زمان (عج) بیاید
امام در پیام خودشان فرمودند یک دسته دیگر هم که تزشان این است که بگذارید که معصیت زیاد شود تا حضرت صاحب بیاید حضرت صاحب مگر برای چه چیزی می آید، حضرت صاحب می آید معصیت را بردارد ما معصیت کنیم که او بیاید این اعوجاجات را بردارید، این دسته بندی ها را برای خاطر خدا اگر مسلمان هستید و برای کشورتان اگر ملی هستید، این دسته بندهای را بردارید. در این موجی که الان این ملت را به پیش می برد در این موج خودتان را وارد کنید و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پایتان خواهد شکست (پیام امام در 26 تیرماه 1362).


5. جهاد در دوران غیبت معنا ندارد
اولاً که قیامها در زمان شاه، دفاع از اسلام بوده است و ثانیاً دلیل آنها بر عدم جهاد این بود که می گفتند رهبر معصوم نبوده و مصداق حاکم اسلامی وجود ندارد. در جواب باید گفته شود که خود امامان هم نایب داشتند و وکالت در امور را به بعضی از امنا و فقها سپرده بودند و در دوران غیبت امام معصوم امور را به فقها سپرده شده است.


6. تقیه را در مقابل مبارزه قرار دادن و گفتن این که مبارزه، هدر دادن نیروهاست
امام راحل می فرماید: و الله گنهکار است کسی که ساکت بنشیند.[16]


7. تمام مسئولیت و وظیفه یک انسان انتظار است و ندیدن امام بزرگترین گناه است تمام وظیفه یک انسان عمل به تکلیف است و تکلیف در هر زمان فرق می کند و امام زمان (عج) از ما انجام وظیفه را می خواهد و دیدن آن حضرت تکلیف نیست.


8. جدایی دین از سیاست
امام راحل فرمود: دیانت ما عین سیاست ماست، دین بدون سیاست که معنا ندارد یعنی فقط از ما یک نماز و روزه را خواستند شیوه امامان معصوم هم و دخالت در امور اجتماعی و رهبری جامعه را به عهده داشتن این سیاست است پس ائمه ـ علیهم السّلام ـ هم دین و سیاست را با هم عمل می کردند و در سال 1362، 26 تیرماه امام راحل در پیامی که یک دسته دیگر هم تزشان این است که بگذارید که معصیت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید حضرت صاحب مگر برای وحی می آید، حضرت صاحب می آید که معصیت را بردارد ما معصیت کنیم که او بیاید این اعوجات را بردارید این دسته بندی ها را به خاطر خدا اگر مسلمید و برای کشورتان اگر ملی هستید این دسته بندی ها را بردارید در این موج که الآن این ملت به پیش می برد در این موج خودتان را وارد کنید و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پایتان خواهد شکست.
و پس از این بود که با پیام مرحوم حلبی جلسات انجمن حجتیه تعطیل اعلام شد. در ضمن باید گفت که انجمن که قبل از انقلاب تز جدایی دین از سیاست را می زد پس از انقلاب رو به پُست های کلیدی آورد که مورد مخالفت شدید روشنفکران قرار گرفت و پس از انقلاب بسیاری از اسناد را در مرکز ساواک که به ضرر خودشان بود از بین بردند.
ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که خط و تز و فکر انجمن خراب بود و عده ای از آقایان به خاطر اعتقاد به وجود امام زمان(عج) شاید چند روزی هم با آنها همکاری می کردند ولی بعد از این که مخالفت انجمن و امام را دیدند از انجمن جدا شدند.
با عرض معذرت این خلاصه و گوشه ای از فعالیت انجمن حجتیه بود در صورت علاقه بیشتر لطفا به کتب و منابع زیر رجوع کنید:
1. در شناخت حزب قاعدین، عماد الدین باقی.
2. نهضت امام خمینی، سید حمید روحانی، ج 3.
3. چشم براه مهدی، نوشته گروهی از محققین، نشر دفتر تبلیغات اسلامی قم.
4. در جستجوی قائم مجید پور طباطبایی.
5. مجله پگاه، شماره های 71، 72 و 73، آبان 1381.
6. روزنامه اعتماد، دوشنبه 6 آبان 1381.

پی نوشت :

[1] . روزنامه جمهوری اسلامی ایران، 9 آبان 1381 ولی آقای طاهر احمد زاده در نشریه چشم انداز ایارن صفحه اول، ش دوم، 1378 سال تأسیس انجمن را 1336 به بعد می گوید.
[2] . کتاب نهضت امام خمینی، ج 3، سید حمید روحانی، ص 134.
[3] . در شناخت حزب قاعدین، ص 40، روزنامه اعتماد، ص 3، سال 1381، 6آبان.
[4] . پگاه، ش 71، 4 آبان 1381.
[5] . در شناخت حزب قاعدین، ص 44.
[6] . کیهان، 26 / 10 / 68.
[7] . روزنامه اعتماد، ص 3، سال 1381، 6 آبان.
[8] . روزنامه اعتماد، ص 3، سال 1381، 6 آبان.
[9] . نهضت امام خمینی، ج 3، حمید روحانی، ص 134.
[10] . همان، ص 137.
[11] . شناخت حزب قاعدین، ص 118.
[12] . روزنامه اعتماد، دوشنبه 6 آبان، 1381، ش صفحه 3 ضمیمه.
[13] . شناخت حزب قاعدین، ص 239.
[14] . همان، ص 239.
[15] . در شناخت حزب قاعدین، ص 236.
[16] . در شناخت حزب قاعدین، ص 46.
منبع: اندیشه قم


[ دوشنبه 95/1/23 ] [ 6:16 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.